söndag 31 oktober 2010

tankar i efterhand..

Har suttit här och läst på älsklingens facebook och på vännens blogg..
Inser att jag faktiskt fått ett hjärtstillestånd,  legat nedsövd och nedkyld i tre dygn och att min familj och mina vänner inte visste om jag skulle överleva. När mamma och älsklingen kom in på akuten fick de rådet att ringa alla som de ville skulle komma dit - och säga adjö..
För mig hände egentligen inte något mer traumatiskt än att jag vaknade upp med syrgas, brutna revben och jävligt hes röst! 
Jag sov ju hela tiden, men mina tankar går i efterhand till alla de som satt och vakade, jag hafr förstått att ni hade ett egen besöksrum som nu huserade i?.
Tack för att ni fanns och finns!!
Ni är världens bästaste!!!

Tack syster för att du sov i den obekväma fåtöljen och stod ut med mitt griniga humör!
Tack bror för att du matade mig med pannkakor som jag inte ville ha!
Tack mamma och pappa för att ni aldrig tvekade att sätta er i bilen alla tider på dygnet! 
Tack alla fantastiska, älskade vänner för alla besök, sms och telefonsamtal.
Tack min älskade man för att du höll mig levade tills ambulanspersonalen  kom, tack för att fanns där varje gång jag öppnade ögonen, tack för att du är min själsfrände och min bästa vän, tack för att du är DU!  

För det mesta mår jag rätt vanligt, speciellt ju mer revbenen läker. Men ibland kommer tankarna på vad som hänt, vad som kunde ha hänt, och rädslan för att det ska hända igen.
Känns också väldigt ironisk hur jag har varit sån hypokondriker hela livet. Kollat upp varenda leverfläck och förkylning. Har vidtagit varenda försiktigthetsåtgärd som finns.. Och så händer detta..
Vad ska man säga???

Har ingen perfekt mening att sammanfatta och avsluta med, så det bli bara ett

Kramar från mig


10 kommentarer:

  1. Det hela kändes så overkligt när Tina ringde och berättade. Jag är jätteglad att du mår bra och är hemma igen.
    Känner dig inte speciellt väl, men du skakade verkligen om världen.
    Ta hand om dig!
    Kramar från Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Min älskade vän!
    Samtalet från Marcus var verkligen det värsta jag har fått i hela mitt liv.
    Är så glad att jag har kvar min Anna! <3 <3 <3

    SvaraRadera
  3. Jag minns att jag gick hem från Tynnered efter samtalet, helt förvirrad och uppriven och rädd!
    Det var så otäckt att se dig så:(
    Älskar dig massor!

    SvaraRadera
  4. Jag känner dig ju inte (mer än det jag läst om dig här på bloggen) så jag hänger inte riktigt med i vad som hänt dig..men vad skönt att läsa att du lever!!!! Ta hand om dig nu och vila så du blir bra/bättre!! Kram Malin :)

    SvaraRadera
  5. Jag håller med Tina, det var tveklöst det värsta jag varit med om någonsin!

    Som vi diskuterade häromdagen, det känns som en hel livstid, samtidigt som det gick så otroligt fort allt.

    SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ glad att du mår bra igen, älskade syster!! Du vet att jag alltid finns där för dig. Trots att fåtöljen faktiskt var sjuuuuuukt obekväm. =)

    Massa pussar och kramar!!! <3

    SvaraRadera
  6. Men Anna, vad är det som har hänt????
    Tänker på dig/er iaf..

    Kram//Annelie (mammagrupp när du väntade Tias)

    SvaraRadera
  7. Ja usch vilket hemskt samtal från Marcus det var. Hörde ju att han var ledsen när han ringde och min hjärna hann tänka igenom en massa scenarion men INTE att du skulle kunna ha fått hjärtstillestånd! Körde bil och var på väg till Ica Maxi, men efter samtalet snurrade jag runt i förvirring i Angered innan jag hittade vägen till Sahlgrenska. Det är fortfarande overkligt att det verkligen har hänt. Men jag är SÅ glad att du finns kvar här hos oss!!! Tänk att det värsta och bästa kan hända på så kort tid.

    Puss puss partner!

    SvaraRadera
  8. Jadu Anna, jag förstår hur du känner det, var ju själv nära att dö strax innan du råkade ut för detta...Hade också anhöriga som stod och såg mig i ett tillstånd som tydde mer på död än liv. Jag minns inte så mkt jag heller. Men jag hade ju dödsångest innan jag opererades akut..Du och jag var ju vänner innan sedan flera år, inte så nära kanske men jag tror att efter att både du och jag upplevt det vi gjort så har vänskapen djupnat, vad tror du? Jag blev skitorolig när jag hörde vad som hänt dig och även om jag inte kunde komma till dig på sjukhuset (låg ju själv nyopererad) så fanns du i mina tankar 24 timmar om dygnet. Du är viktig för mig. Du vet var jag finns om du behöver prata, underbara Anna!

    SvaraRadera
  9. Ja, jag har tänkt massor på dig också.. Du är en underbar människa, jag är så glad att du är min vän :-)

    SvaraRadera
  10. Tillsammans rockar vi fett!!

    SvaraRadera