tisdag 18 mars 2014

Det handlar om att formulera ett specifikt mål

Jag har tränat mitt första pass efter Olga Rönnbergs bok. 
Jag har (med hjälp av Jennie) insett att jag har haft ett ganska diffust mål med min träning innan. "Jag vill bli smal och vältränad" har jag tänkt, men inte funderat på vad det innebär och vad jag behöver göra för att komma dit. Och om man gör som man alltid gjort så kommer man få de resultat man alltid har fått. 

Så om man vill ha andra resultat så får man alltså göra på ett annat sätt. Första steget är ju då att formulera vilka resultat man vill ha. Och jag har nu kommit fram till att jag vill vara stark! Jag vill orka mycket, jag vill ha muskler som syns och jag vill ha muskler som ökar min förbränning. Mitt första mål är att jag vill kunna stå på händer. Jag vågar inte ens försöka nu för jag är så rädd att mina armar bara ska vika sig och jag ska drösa ner på golvet och bryta armarna och nacken.. 

Det andra steget är att hitta någon som har fått de resultaten jag vill ha. Och då gäller det att hitta en person som har samma förutsättningar som mig. Alltså inte en artonårig fotomodell på en reklampelare utan en kvinna som har fyllt 30 och har varit gravid ett par gånger inom max två år. Och var hittar man dem?
Jo, hos Olga Rönnberg - mamma fitness. 
De tjejer/kvinnor/mammor som verkligen har följt hennes råd, hennes bok eller hennes PT online, de har fått otroliga resultat och precis de resultat jag vill ha. Så om det är någon jag litar på vet sin sak, så är det hon. Så nu ska jag INTE göra som jag brukar göra, att läsa hennes bok och sedan göra nån egen halvfjäsig version av det hon skriver. Nej, jag ska följa hennes bok slaviskt och göra EXAKT som det står, varenda övning. Det enda är att jag har fått stuva om lite i schemat för att det ska stämma med mitt schema, men alla momenten är med. 

Idag körde jag första passet, och jag får erkänna att jag troligen överskattat min egen styrka, men också att jag har underskattat träning hemma utan maskiner och utan långa konditionspass. Den timmen det tog att göra de 8 övningarna var en av de tuffare träningar jag gjort. Har aldrig förut fått så hög puls och blivit andfådd av styrketräning. Ramlade ihop som en död säl på golvet när det var klart. 
Så det här känns verkligen riktigt bra! :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar