fredag 28 mars 2014

Mat vid träning

Om det är något som jag lärt mig efter snart två år på dietistprogrammet så är det att enbart träning inte ger några resultat när det gäller viktnedgång. Kosten är A och O. För att få bra resultat med sin träning ska träningstriangeln vara liksidig. Alla delar är jätteviktiga.
Och man måste äta riktig mat! Men det ska vara bra mat!
På torsdag ska jag vara på Katrinelundsgymnasiet och föreläsa för en gymnasieklass om vikten med att äta riktig mat och att välja rätt när man äter mellan målen.

Det känns därför som att det här  med kosten är någonting som jag verkligen borde ha koll på. Men varför är det då så svårt att leva som man lär? Varför har jag så svårt att komma på vad jag ska äta?
Om jag nu verkligen vill ha bra resultat så hjälper det inte att bara träna och äta lite halvfjäsigt. Lika mycket fokus som läggs på träningen måste också läggas på kosten.
Det räcker inte att bara tänka på vad jag äter, det kräver lite mer planering än så. Och jag har ju fördelen att jag har ett dataprogram där jag kan näringsberäkna allting. Så kostplanering är nästa steg nu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar