söndag 31 maj 2015

Gröna kuren

En vecka nu har jag levt totalt sockerfritt.
Jag bestämde mig för att ta bort precis allt som triggar mitt sötsug. Eller sug egentligen. Det är inte alltid jag blir sugen på nåt sött, ibland är jag bara sugen på NÅT! 
Jag har iallafall kommit på att vete och mjölk är något som jag inte klarar av. Vilket är lite av en katastrof för mig som typ lever på kaffe med mjölk. Provat lite olika substitut och kommit fram till att kokosgrädde är det som funkar bäst för mig. Ihop med en tesked kokosolja blir det en god kokoslatte på morgonen. 

Jag bestämde mig i måndags när jag låg och krälade på rock bottom för att börja följa något som kallas för Gröna Kuren, vilket i stort sett innebär att jag har ätit kött/fisk/fågel tillsammans med gröna grönsaker. Jag har också ätit fröknäckebröd. 

Jag har haft en vecka där jag har varit på restaurang, firat mammas födelsedag och mors dag och firat svärmor på mors dag. Och jag är stolt över att säga att jag klarade av alla tre grejorna. 

På restaurangen tog jag bort ris, chutney och naanbröd från min beställning och la till extra grönsaker. Jag körde bil och drack bara vatten och efterrätten som kocken bjöd på gav jag till Marcus. 

Hemma hos mamma och pappa bjöds det på panang curry. Kryddblandningen hade socker som första ingrediens. Istället för att tänka att det inte blir så mycket i hela grytan så valde jag att ta bort en del av grytan innan de hällde i kryddan och åt den sedan med sallad till. Inget ris, ingen färsk baguette och ingen efterrätt. 

Hos svärmor bjöds det på räkmackor. Mums! Jag pillade bort brödet och åt räkor, sallad, ägg och majonnäs. Jag åt inte prinsesstårta och jag åt inte chokladbiskvier och jag smakade inte på pannkakorna som barnen åt istället för räkor. 

Det enda jag gjort är att jag valt att dricka mjölk i kaffet. Det är inte jättemycket, men det har faktiskt räckt för att det ska bli jobbigt på kvällarna. Så i fortsättningen får jag ta med mig substitutet. Får tänka som att jag vore allergisk.

Det här är ju såklart inte en kosthållning som man kan leva på hela livet. Det är just nu under en detoxperiod av 4 veckor och jag är glad att jag har hittat någonting som fungerar. Sedan får jag nog prova mig fram ett livsmedel i taget och se vad jag klarar av att äta. Det är svårt att veta nu, för innan har jag nog trott att jag har haft koll när jag valt livsmedel, men eftersom det alltid har gått åt helvete i slutändan så måste ju nånting ha triggat mig iallafall.
Det är trots allt spännande att lära sig saker om sig själv och även om jag såklart gärna hade minskat lite i vikt så är det att bli av med mitt matmissbruk och att må bra och ha hälsosamma vanor som är det primära just nu i mitt liv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar