fredag 9 december 2011

Squashgratäng

Jag hade ingen bild så snodde
denna från sjogatan22.blogspot.com

Måste bara dela med mig av en jättegod rätt som man kan variera i det oändliga och göra både nyttig och som en kaloribomb.

Grunden i gratängen är squash, purjolök, creme fraiche och riven ost.
Skär purjolöken och squashen i ca 1 cm breda skivor.
Egentligen ska man steka dem i lite smör tills de blir mjuka, men igår provade jag att bara lägga i dem råa i formen för att spara lite på fettet.

Man lägger purjolöken underst och sedan squashen i lager ovanpå.
Sedan blandar man creme fraiche och riven ost, man väljer själv hur mycket av varje beroende på hur krämig gratäng man vill ha, men blandningen ska vara ca ½dl ost till 1dl fraiche.
Detta kryddar man efter smak och lägger som ett lock över alltihop.

Man kan använda smaksatt creme fraiche, gärna franska örter, men igår använde jag minifraiche och mager ost och kryddade med örtsalt, svartpeppar och timjan.

Så ska gratängen in i ugnen, 200 grader tills den får färg. (Om man lagt i grönsakerna råa så får man ha den lite längre så att de blir mjuka.. )

Sedan kan man servera lite vad man vill till. Kallskuret är gott.
Jag brukar göra en sallad till, med isbergssallad,gurka och majs. Men det är ju efter tycke och smak!!

Smaklig måltid!! :-)

1 kommentar:

  1. Den hade jag glömt! Jättebra Lchf gratäng ju, ska jag komma ihåg:)

    SvaraRadera