onsdag 21 juli 2010

trubbel med kassorna..

Naivt att tro att det räcker med att fylla i blanketter på rätt sätt och skicka in i tid för att man ska få föräldrapenning från försäkringskassan eller ersättning från akassan.
Man måste följa upp med minst tre-fyra telefonsamtal samt skicka in förklarande brev (trots att man fyllt i exakt de uppgifterna redan på blanketten) och ett arbetsgivarintyg på när den anställningen avslutades som jag hade innan den anställningen som jag hade senast. Med andra ord, för att få föräldrapenning för 13 dagar i juni och juli behöver jag leta upp min gamla chef från Örgryte och be henne skriva ett arbetsgivarintyg för 2004-2008 där hon fyller i exakt hur många timmar jag arbetade varje månad.. Sen ska försäkringskassan bedömma det..
Om en vecka ska räkningarna betalas, tror ni jag hinner?
Det bästa av allt är att jag skickade in allting redan den 16 juni. De har en handläggningstid på högst 30 dagar, idag har det gått 34, och de har inte lyckats kontakta mig för att säga detta..
Ungefär lika komplicerat med akassan..

Längtar efter att ha ett jobb där man får in samma summa samma datum varje månad och att inte behöva leva på vatten och luft under sommaren.. Blir ju en jäkla klumpsumma till hösten iofs. Tur det, för den lär väl ätas upp av alla påminnelseavgifter.. :-(

Har varit ute i solen hela dagen idag med en kompis från skolan. Efter att ha gått en promenad med hennes "bonushund" åkte vi en sväng till havet och sedan har jag tillbringat kvällen med att baka 130 pizzabullar och strukit massa tvätt samtidigt som jag tittat på 2 säsonger av underbara How I Met Your Mother.. :-)
Satte inte på datorn förrän nu, och såg då att jag fått mail om att min mobil kommit till avhämtningsstället här. Där har den legat sedan kl 17 idag och jag har missat en hel dag med den.. :-0
Satte klockan så jag kan rusa och hämta den så fort de öppnar imorn.. :-)
Sen ska jag berätta om den är så bra som jag tror, systrami..

Imorgon packar vi dessutom ihop oss och flyttar ut till sommarstugan för resten av semestern. Ska bada, gå i skogen och plocka blåbär eller åka ut med båten och bara ta det lungt. Har med mig två böcker och paxar en hängmatta :-)
Barnen har massa kompisar där ute också, och till den närmsta grannen får de gå själva eftersom de kan gå genom häcken och inte behöver gå ut på vägen..

Men nu ska jag sova så jag kan vakna och få min telefon så fort som möjligt.. :-)

Natt natt :-)

3 kommentarer:

  1. Själv så hade ja ett tillfälligt jobb i höstas som självklart a-kass(an) kände sig tvungna å dra in... påskrift här å där! Arbetsgivarintyg där.
    Hopplösa...jävligt pinsamt å jobbigt va de å komma dragnas me en massa papper. Tack å lov så va hon förstående å hjälpsam. Men de blir inget mer VITT jobb där om de nu skulle behöva nån hjälp framöver...

    SvaraRadera
  2. Nä, man tycker att det borde vara bra om man anstränger sig och tackar ja när jobb erbjuds och jobbar så mycket man kan, även om det blir tillfälligt eller sporadiskt. Men med de nya reglerna att man bara får stämpla upp 75 dagar om man arbetar så fick jag tacka nej när mitt deltidsvikariat blev färre timmar/vecka i somras.. Däremot har jag 300 dagar till mitt förfogande om jag bara går hemma och släpar benen efter mig.. Det är såå logiskt!!??!?!?!

    SvaraRadera
  3. Ja tror de va för att politikerna yrade om att de "ville" få bort/minska deltids arbeten...eller nåt?!

    SvaraRadera