måndag 5 mars 2012

ett försök till ett matbloggsinlägg:

Haha, det här gör jag kanske för första och sista gången, men tyckte det var lite roligt :-)
 Idag har jag lagat fyllda färsbiffar med gräddsås och ugnsbakade grönsaker. Det var jättegott och såhär lagar man det:

1: Blanda nötfärs (här lagom till 4 biffar) med ett ägg, örtsalt, svartpeppar och basilika. Smaka av om du kan med att äta rå köttfärs, annars får du chansa, det gjorde jag..

2: Dela färsen i lagom bitar (4 st), platta ut och lägg fyllningen på. Tias och jag hade fetaost och oliver, Marcus hade bara oliver och Tilda ville inte ha nån fyllning alls, det funkar oxå. 

3: Vik ihop kanterna runt fyllningen så att den göms helt. 

4: Stek biffarna i stekpanna med olivolja tills de är så genomstekta som man vill ha det.

5: Gör inte detta i denna ordningen för ugnen ska redan vara på, 200 grader, och helst ska man få in grönsakerna i ugnen innan man börjar steka biffarna annars riskerar man att de blir torra.. 
(Jag vet detta för att jag gjorde så, därav gräddsåsen som biffarna fick koka i lite medan grönsakerna blev färdiga.. Gräddsåsen är bara grädde som kokat ihop med skyn från biffarna)

6 (fast egentligen 1, efter att man satt på ugnen): 
Lägg valfria grönsaker i en ugnsform och häll över lite olivolja, eller annan olja. Man kan ha potatis också om man vill, men vi valde morot, rödlök, gullök, paprika och palsternacka. ca 15-20 min ska de vara inne. Potatis kanske lite längre. (som om inte alla gjort klyftpotatis, men..)

Egentligen hade jag tänkt göra tzatziki till, men hade ingen gurka, så det provar vi nästa gång.

Tzatziki kan ju säkert också alla göra, men eftersom jag behöver skriva lite så att sista bilden kommer rätt så kan jag skriva att man gör tzatziki av 
turkisk yoghurt, gurka, vitlök, salt, svartpeppar och olja.

Börja med att hälla upp yoghurten i en skål, sedan riv valfri mängd gurka beroende på vad man tycker är gott, jag vill gärna ha mycket gurka i min tzatziki. Pressa ut vattnet och salta gurkan så dras mer vatten ut, då blir tzatzikin krämigare. Blanda gurkan i yoghurten. Pressa i vitlök efter smak, litegrann svartpeppar och en liten skvätt olja.
Känner att det här med mått inte alls är min grej, ska nog inte satsa på en matblogg iallafall.. :-) 

Men här är resultatet av dagens middag. 
Visst ser det gott ut?




6 kommentarer:

  1. Hahahaha! Bra skrivet, kort och lättförståeligt;)

    SvaraRadera
  2. Är det verkligen undersköterska du ska satsa på???????

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha.. Nä, jag ska bli dietist förhoppningsvis :-)
      Men det var kanske inte det du tänkte på? Ska jag satsa på matbloggandet tycker du? ;-)

      Radera
  3. Ser sjuuukt gott ut, det här vill jag ha också! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sa ju att jag hade många rätter på lager :)

      Radera