torsdag 13 februari 2014

LQTS-test

Jag glömde ju att skriva att jag var på kliniken för genetiska sjukdomar och gjorde ett test för att se om jag har LQTS. Marcus var med mig för att vi skulle vara två om att få all information. Det verkade inte som att läkaren och sköterskorna trodde att det var jättestor risk att jag skulle ha LQTS. På de EKG:n de sett varierade QT-tiden rätt mycket och när den var som längst var den bara marginellt över gränsvärdet för kvinnor. De sa att hade jag inte fått hjärtstoppet så hade det inte funnits någon misstanke. Speciellt som det inte finns någon som helst indikation på att det skulle finnas i släkten heller.
Men nu har jag lämnat mitt blod i ett litet rör, nu ska det skickas till Holland där de ska söka efter fem olika gener och se om någon av de generna är defekta. Ca två månader tar det att studera de fem generna och sedan får jag komma tillbaka för resultatet.
Det är rätt häftigt ändå. Speciellt nu när vi läst biokemi och gått in på minsta lilla beståndsdel så det känns som att jag har koll på vad det faktiskt är de ska göra. Fantastiskt..

I vilket fall så fick jag inga som helst restriktioner, kan träna som vanligt och behöver inte tänka på något annat än att inte simma ensam i kallt vatten - typ en skogstjärn - vilket jag heller inte har några planer på, speciellt inte de kommande två månaderna..

Jag har också bestämt mig för att detta är den sista länken jag lägger på facebook till bloggen på ett tag. Jag kommer att uppdatera när det händer saker med hjärtat, men de som vill läsa får själva hålla reda på när det kommer nya inlägg. Det blir lite då och då :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar