söndag 12 september 2010

en hypokondrikers mardröm

Kommer ni ihåg mina blåmärken som jag kliade fram i maj?
Var ju hos läkaren och fick ta massa blodprov och de kom fram till att jag hade ett något förhöjt pk-värde, vilket betyder ökad blödningsrisk (om jag förstod det rätt).
För två veckor sedan fick jag återbesök för att ta nya prover och se om det hänt något.
Jag lämnade 3 provrör med blod och de tog ca 20 olika tester. Alla var jättebra utom fortfarande det förhöjda pk-värdet. Eftersom ingenting annat var konstigt så har de ingen aning om vad detta beror på, så jag ska nu få komma och röntga levern, eller om det var ultraljud, eller både och. Sedan ska vi se om det är kirurger eller medicinare som ska ta hand om mig vidare..

AAAAAAAAH!!!! Vad betyder det?
I mitt huvud så finns det bara en sak de kan leta efter som de inte hittar med blodprov, och det är en tumör!!  För mig finns det inget mellanting, antingen så är man frisk eller så har man en dödlig sjukdom. Det finns förkylning och så finns det cancer,
i min hypokondriska värld.. :-)

Har googlat lite på förhöjt pk-värde (vilket är ungefär det dummaste man kan göra), men hittar ingenting annat än att man kan behöva extra K-vitamin eller att det kan bero på hepatit B eller C. Ingenting om något som skulle kunna synas med ultraljud eller röntgen...
Blir inte mindre rädd eller förvirrad av det.

Dessutom ska jag samtidigt göra en utredning om mina extraslag
 som hjärtat envisas med att hålla på med..
Jag tyckte att det räckte med allt jobbigt jag hade förra veckan. Trodde det var min psykiskt mest påfrestande vecka, men hann knappt smälta det så kom nästa grej..

Annars är det bra.. :-)
Kram!!

9 kommentarer:

  1. Sötnosen min!!!!

    Om du får den där tiden till att ringa får du gääärna göra det i veckan. Var längesedan nu!!!

    SvaraRadera
  2. Jag är så sjukt dålig på att ringa.. FÖRLÅT!!! Är lika dålig på att höra av mig till alla, så känn dig inte extra utmobbad.. ;-)
    Ska göra mitt allra bästa för att komma ihåg att ringa, men ringer jag inte så ring mig! Och svarar jag inte så ring igen! för risken är stor att jag glömmer ringa upp trots att jag ser att du ringt..

    SvaraRadera
  3. Haha ja, det är skönt att höra. Trodde nästan jag var den utmobbade ett tag. Har ringt dig ett par gånger för att tag sedan, men vill heller inte trackassera.....men ringer dig i veckan om du inte ringt då;) Saknar min vän liksom.

    Tina <3

    SvaraRadera
  4. Nojsan!
    Det är med allra största säkerhet ingening. Antagligen behöver du bara ta lite K-vitamin för blodet da. Och ultraljudsundersökningen gör de för att kolla dina extraslag på hjärtat. Jag har själv varit på ultraljud angående hjärtat. Det var nån som fick för sig att jag hade blåsljud, men på ultraljudet visade det sig att jag var ganska frisk. :) Så, oroa dig ej. Folk gör sånt här varenda dag.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. åh Jenny, du lyckades lägga in en kommentar :-)
    Det är buken som ska ultraljudas, hjärtat ska de undersöka med långtids-EKG en annan dag..
    Ingen aning om ens vad de letar efter, men nu är det ju bara 2 dagar kvar..

    SvaraRadera
  6. Åh jag känner igen mig i det du skriver..jag är också hypokondriker! Och som du säger så är man antingen frisk eller har en dödölig sjukdom...känns som att alla får cancer förr eller senare i livet! Just cancer är min stora skräck, sen finns det såklart massa andra otrevliga sjukdomar men cancer är det som jag snöat in på och oroar mig för.

    SvaraRadera
  7. En dödödlig sjukdom, vad bra skrivet :-)
    Ja, men cancer är väldigt brett, man kan få det lite överallt, så var man än har ont så KAN det vara cancer. Dessutom så är det en sjukdom med diffusa symtptom och den kommer ofta smygande. Klockrent att oroa sig för.. Är man dessutom inte särskilt insatt eller påläst utan tar reda på sin information via googgle så kan minsta lilla besvär vara cancer..

    Jag har ju oxå snöat in på det.. Nu tänker jag att även om jag inte har en tumör i levern så kanske de hittar en någon annanstans när de ändå kollar med ultraljud. T.ex bukspottskörteln, det är 1% överlevnadschans..
    (Gjorde obligatoriskt fördjupningsarbete om cancer förra året när jag läste Medicinsk Grundkurs)..

    SvaraRadera
  8. Haha jag skrev fel..men "dödödlig" stämmer ju bra in på cancer..jag ser cancer=döden, att man inte överlever det. Just cancer i bukspottskörteln hade väl Patrick Swayze?

    SvaraRadera
  9. hade han det? Ja, det gick ju inte så himla bra för honom...
    Usch!!
    Hatar cancer. Om jag blir rik ska jag skänka massa pengar till cancerfonden. Och hjärt-lungfonden. På min begravning kan folk skänka pengar dit istället för blommor..

    SvaraRadera