torsdag 26 augusti 2010

bara en tanke:

Om försäkringskassan hade betalat ut föräldrapenning inom de 30 dagar de lovar (vilket är sjukt lång handläggningstid när det gäller ett redan pågående ärende) utan att man behövde ringa och påminna dem minst tre gånger, och om de hade som rutin att kontakta folk som missat någonting i sin ansökan, t.ex att underteckna på baksidan av blanketten, istället för att vänta tills personen ifråga ringer och undrar var deras pengar tagit vägen, då hade man inte hamnat som nr 365 i telefonkön och de hade inte behövt ha 82 handläggare som jobbar för att hjälpa mig.
De 82 personerna hade kunnat arbeta effektivt med andra ärenden istället och försäkringskassan hade blivit en bättre myndighet..

Idag ringde jag och påminde dem att jag begärde föräldrapenning den 11 juli och har fortfarande inte sett röken av de pengarna.
"Ojdå, vi har visst missat dig, jag får lägga in den utbetalningen på nytt.."
Ja, det är fan tur att föräldrapenningen inte är min enda inkomst. Och nu kommer ju csn, så nu blir ju de 2000 egentligen bara en liten bonus. Trevligt nu, men mindre trevligt när de behövdes..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar