tisdag 14 december 2010

Boktips 2

Älskade Audrina
Virginia Andrews

Den här författaren var min absoluta favoritförfattare när jag var yngre, och det var just den här boken som fick mig att falla.
Typiskt för hennes böcker är att de alla innehåller komplicerade familjeförhållanden och när man läst flera av hennes böcker kan just det bli lite tröttsamt, men i övrigt är de väldigt bra.. De flesta av hennes böcker är serier, varav de mest kända är den som bl.a innehåller böckerna Vindsträdgården och Blomblad för Vinden samt serien som handlar om Heaven - Flickan från himlen.

Den här boken skiljer sig från de andra. Handlingen är mystisk och psykologisk. Huvudpersonen är Audrina, en 7 år gammal flicka som bor i ett stort hus tillsammans med sin mamma, pappa, moster och elaka kusin Vera. Audrina har svårt med tidsuppfattningen och känner sig ofta förvirrad. Hon träffar inga andra barn än sin kusin, som till skillnad från Audrina får gå i skolan inne i stan. Audrina lever i skuggan av sin äldre syster, som också hette Audrina. Den "första och bästa Audrina" dog på sin nionde födelsedag, ute i skogen under mystiska omständigheter. Hennes pappa, som är den viktigaste personen i Audrinas liv, vill att hon ska sitta varje dag i den första Audrinas gungstol i hopp om att hon en dag ska få den första Audrinas egenskaper och styrkor.

Audrina får inte gå ifrån huset eftersom hennes föräldrar är så rädda att hon också ska råka illa ut, men Audrina trotsar förbudet och börjar utforska skogen bakom huset. Hon lär känna en pojke, Arden, som bor i en stuga en bit bort. Arden och Audrina blir vänner och Audrina spenderar nästan all sin tid hemma hos honom och hans mamma Billie, en vacker fd konståkerska som förlorat sina ben. Audrina känner sig normal när hon är hos Arden och Billie, men när hon sitter i gungstolen börjar hon få minnen. Hon får den första Audrinas minnen, och i minnesbilderna ser hon även Arden. Hur kan det stämma? Den första Audrina var ju nio år när hon dog innan Audrina föddes.

Det finns dolda hemligheter i den här boken, och bäst är boken när man läst klart den, men det kan jag såklart inte avslöja. Det var jättesvårt att bara skriva lite kortfattat..
Jag läste den här boken i högstadiet, efter det har jag bara hittat den som ljudbok på biblioteket, så passar på att skicka ut en efterlysning efter boken också..

.

7 kommentarer:

  1. Jag har läst den och jag tror att min mamma har den. Hon har hållt på att göra sig av med en massa böcker så jag ska kolla med henne om hon har den kvar och kan tänka sig att ge bort den.

    SvaraRadera
  2. Det vore jättesnällt!! :-) Har verkligen letat..
    ...Terese vem?

    SvaraRadera
  3. Förlåt, jag trodde det syntes när jag var inloggad. Terese i Sundsvall :-)

    SvaraRadera
  4. Ah, men hej!! Vad kul! :-)
    Jag klickade på dig och kom till din blogg, men där fanns inga inlägg så fick ingen ledtråd där.
    Då får jag ju en bra anledning att träffa dig när ni kommer ner isf :-)

    SvaraRadera
  5. Fast ni räckte ju såklart som anledning redan innan :-)

    SvaraRadera
  6. Får jag låna oxå? Anna-panna, du skriver så bra så jag blev helt fängslad av beskrivningen och tycker boken verkar jättespännande.

    Du vet såna där e-böcker eller vad de kallas, Kindle heter de här tror jag. Det fanns en reklam på tunnelbanan för dem och de hade första sidan i en bok där. Läste den ett par gånger eftersom det är ganska tråkigt att åka tunnelbana, och vill verkligen läsa den boken oxå. Har hittat vad den heter och vem som har skrivit den så nu ska jag bara hitta den nånstans oxå. =)

    Vet du förresten vad Marian Keyes nyaste bok heter?

    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Vad roligt, för jag tycker själv att det kändes lite förvirrat det jag hade skrivit.
    Vad är det för bok du ska läsa? Kanske vi kan byta.
    Jag vet inte om Marian Keyes gjort någon mer efter den om den charmerande mannen, vet inte exakt vad den heter. Den hade inte kommit som pocket ännu när jag skulle flyga nånstans förra året, tror det var till dig..

    SvaraRadera