söndag 18 april 2010

får man bara ha en vigselring?


Tänkte jag skulle försöka få till någon slags omröstning..
Eller nåt...
Så även ni som inte brukar skriva kommentarer får gärna tycka till lite..
Här ser ni min vigselring. En enstensring med en hjärtformad sten.


Såhär ser bägge ringarna ut tillsammans på fingret.


De flesta av er vet att jag provade varenda vigselring som fanns innan jag plötsligt hittade denna ring och föll pladask.
Men, sann våg som jag är med en beslutsångest som inte är av denna värld, så undrar jag ibland om jag borde valt en annan ring. Den största anledningen är att jag funderar på om den ser ut som en
leksaksring.. Att stenen lyser glasbit lång väg typ...
Vad tycker ni?

Häromdagen gick jag förbi Guldfynd och såg en ring i fönstret. Gick in och impulsköpte den och det är då den här ringen.
Den är smal med små runda stenar hela vägen runt..
Den är lite mer klassisk vigselring..


Mina frågor är:
1) Ser den första ringen ut som en leksaksring?
2) Vilken är snyggast?
3) Måste man ha bara en vigselring? Kan man inte ha flera och byta lite efter smak och humör? Det är rätt svårt att hitta en ring som man kommer att tycka om 50 år till..

Det tredje kanske verkar som en helt knäpp fråga.
Men det beror ju på vilken värdering man lägger i själva ringen som symbol för äktenskapet. Eller om symboliken helt enkelt ligger i att man har två ringar på vänster ringfinger..
Tror detta skulle kunna bli en rolig diskussion i en tråd på familjeliv, haha!!!

Nu ska älsklingen och jag titta på film..
Kram på er!!!

13 kommentarer:

  1. på 1 svarar jag nej, absolut inte(!)
    på 2 svarar jag nr 1, den känns mer kärlek medans den andra bara är en platt ring utan någon (synlig)innebörd
    på 3 svarar jag det första alternativet, det var den ringen du gifte dej med, det är i den ringen löftet finns. du får se till att ni förnyar era löften så kan du få en till ring så kan du variera sen. ;)

    SvaraRadera
  2. Anna, Anna.. =)

    Jag är benägen att hålla med föregående "kommentator" på alla punkter. Tycker dessutom att den första passar mycket bättre till förlovningsringen. Den andra är visserligen mycket mer klassisk vigselring, men det var ju inte det du ville ha, eller hur?

    Puss och kram!

    SvaraRadera
  3. 1) Nej den ser inte ut som en leksaksring.
    2) Din ring är snyggast på dig. Själv hade jag kanske valt den andra men det är bara för att jag är tråkig haha!
    3)Nej. Du får inte ha flera ringar.. Det är ju ringen som du vigdes i och plockades ut för just det tillfället som gäller. Sorry.

    SvaraRadera
  4. Campa, isf kan du få den ringen av mig.. Så sparar du in lite pengar.. ;-)

    SvaraRadera
  5. Nr 1: NEJ
    Nr 2: Tycker din ring var jättefin när jag såg den på bröllopet. Den är du! Den nya ringen visst den är jättefin men jag tyckte den var lite tråkig ser ut som dom flesta ringar gör idag. Sen tyckte jag inte den passade jättebra med din förlovningsring heller.
    Nr 3: I mina tankar så har man bara en vigselring, känns inte super seriöst att hålla på o byta hit o dit. Och som jag känner det kommer jag älska min ring lika mycket om 50 år =)
    Hoppas du inte tycker att jag är helt hemskt nu när jag svarade så ärligt hur jag tyckte o att du fortfarande tycker om mig ;)
    Kramiz

    SvaraRadera
  6. Vad söt du är Sandris.. Vad vore det för vits med att fråga efter folks åsikter om ingen sa vad de tyckte?
    Jag tycker om dig fortfarande, jag lovar! Jag hade tyckt betydligt sämre om dig om du inte varit ärlig.. :-)

    Verkar som om det är ganska enhälligt vad ni tycker. Tack för alla svar!! :-)
    Jag tycker som ni angående att ha en enda vigselring, och jag tycker egentligen väldigt mycket om min ring. Är bara orolig att den ser fejk ut, men det är kanske för att jag vet om att det inte är en äkta sten..

    Har nog kommit fram till ett beslut, men måste konsultera min man först..

    SvaraRadera
  7. Om det är äkta sten du skulle vilja ha så kan ni ju börja spara lite pengar och ersätta fejket så småningom, kanske..

    SvaraRadera
  8. Bra idé, Camilla. Samma koncept, samma ring, annan, dyrare sten. =)

    SvaraRadera
  9. Åh glömde ju bort att du hade en "omröstning"...

    1. Nej den ser inte ut som en leksaksring!

    2. Tycker som Camilla... jag är ju oxå så tråkig att jag hade valt den andra, haha! MEN smaken är som baken!!! Och din ring är fin på dig!!!

    3. I mina tankar har man bara en ring. Men samtidigt är det ju du och Marcus som är gifta och kan avgöra hur mycket löften ni lägger i ringen. Follow u´re heart babe...

    SvaraRadera
  10. Nä va faaan... skrev så försvann allt. Samma hände när jag skulle uppdatera bröllopsbloggen.. Börjar om då.

    1. Nej jag tycker inte att din ring ser ut som en leksaksring!

    2. Tycker som Camilla att din ring är finast på dig. Men jag är tråk-tråk och hade valt den andra :).

    3. I mina tankar har man bara en ring.. Men det är ju du och Marcus som avgör ändå... hur mycket med löften ni har "lagt" i ringen. Det var väl en jättebra idé att byta ut stenen bara om det är den som stör dig.... Men, follow U´re heart...

    SvaraRadera
  11. Nämen what the.. Hahha! Nu har jag kommenterat två gånger. Så nu har jag vägt upp att jag missade "omröstningen" från början... :)

    SvaraRadera
  12. Är lite kluven till vad ni menar med "Jag hade inte valt din ring, men den är fin på dig..."

    Påminner lite om något man säger när någon klippt sig konstigt eller köpt en lustig jacka.. Men men.. :-)
    Jag tycker också om min ring.

    Av olika anledningar har Mannen och jag diskuterat en ringlösning. Så vi kommer att göra något som vi tycker bli jättebra!!!

    Campa, att spara till en äkta sten var planen från början, då ekonomin vid bröllopet var så knaper att det inte går att föreställa sig.. Men man måste tyvärr göra om ringen ganska mycket för att kunna fästa en diamant, bla är silver för mjukt..
    Så vi får väl se..

    SvaraRadera
  13. Menade inte något annat än att jag hade valt en annan ring för att jag ser mig själv i en annan ring.... men din ring är fin, på dig och andra oxå. Jag menade med betoning på fiiin :). Den är inte konstig eller lustig! Tycker du passar i den ringen :)!
    Verkar som att antingen köper man en ring med en stor sten i mitten eller så köper man en sån tråkring som jag har köpt :).

    Ah det var ju så det var med utbyte av sten...

    SvaraRadera