onsdag 12 januari 2011

CIVA del 2

Ja, igår var ju älsklingen och jag på civa. Avdelningen där jag låg nedsövd och nedkyld under några dygn efter mitt hjärtstopp.
Jag skrev ju igår  hur konstigt det kändes. Jag kände inte igen mig för fem öre, och kände inte igen någon i personalen heller. Hoppas att de inte blev besvikna...

Däremot fick jag veta lite mer om vad som hänt. Hade en del saker som jag grubblat på. Det bästa var att jag fick dagboken som alla skrivit i, både familj, vänner och sköterskor. Sköterskorna sa också att jag hade haft ovanligt mycket besök, iaf för att inte vara en utländsk storfamilj.. :-) "Du måste vara en väldigt omtyckt liten människa", sa den ena sköterskan. Jag gladde mig åt att bli kallad "liten människa" :-)

Dagboken valde jag att inte läsa medan vi var där. Öppnade första sidan och såg "Hej Anna! Det är din bror som skriver" och kände att jag vill vara ifred när jag ska gråta..
Sköterskorna frågade om jag ville se de foton de tog på mig när jag låg där. Ville och ville, men jo..
Även om jag visste att jag varit uppkopplad mot varenda maskin som finns, så var jag ändå inte riktigt beredd på hur allvarligt det skulle se ut.. Min första tanke var "men gud, lät ni barnen se mig såhär?"
I bilen på väg hem läste jag dagboken. Tårarna rann. Har svårt att förstå hur fruktansvärt det måste ha varit för dem som satt där och inte visste ens om jag skulle överleva, och om jag skulle bli mig själv.. När jag väl vaknade så var ju faran över. Även om det var väldigt skrämmande att få veta vad som hänt så visste jag ju redan att det hade gått bra, om ni förstår vad jag menar..
Älsklingen var orolig för att jag inte skulle komma ihåg honom, och om jag skulle vara helt personlighetsförändrad. Han sa "tänk t.ex om du hade vaknat upp och frågat efter barnens pappa.."

När jag läste sista sidan i dagboken, författad av fru BB, kom minnet som en blixt. Jag pekade på boken och sa till älsklingen: "jag kommer ihåg det här!" Exakt samma sekund plingade mobilen till och jag fick ett sms från fru BB som undrade hur det varit på civa. Kan det vara så att riktig vänskap går lite djupare??

En annan sak som kanske går lite djupare är kärlek! Flera personer har kommenterat i dagboken att det verkade som att jag i mitt nedsövda drogade tillstånd verkade känna älsklingens närvaro. Att samma sekund som han öppnade dörren så reagerade jag med att "blinka", och även när de talade om barnen. Trots att det i mitt tillstånd borde ha varit omöjligt. Men störst av allt är kärleken, och kärleken övervinner allt!!
Med detta inte sagt att jag inte älskade även alla andra som var där - såklart!!!!

Utöver den här dagboken har min fina Tintinvän skrivit ett brev som jag fick av henne ett tag efter att jag hade kommit hem från sjukhuset. Där hade hon själv skrivit ner sina tankar och känslor under de dagar jag var nedsövd. Tårarna rann rätt bra på både mig och älsklingen när vi läste det.
Hon har precis åkt härifrån, idag här i egenskap av gudmor till Lillskrutten..

Slås hela tiden av hur underbara människor jag har i min närhet!! Jag är verkligen så lyckligt lottad!
Och nu ska jag gå in till min kärlek som ligger i sängen och spelar poker på datorn. Världens finaste man har jag!!!!!

Kramar från mig!!

12 kommentarer:

  1. Hej! Vet dom/läkarna varför du fick hjärtstopp? är det pga okänd hjärtsjukdom eller hände det bara utan någon anledning alls? Usch läskigt, jag är ju värsta hypokondrikern :( Vilken tur du hade som överlevde!!! Man har ju inte många minuter på sig att få hjälp innan hjärnan skadas eller att man dör. Usch vad mycket hemskt som finns! Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Oj, va de hemska minnena kommer tillbaka när jag ser korten. Eftersom det gick så bra har jag liksom förträngt hur fruktansvärt det var och hur otroligt rädda vi var för att du inte skulle vakna alls eller kanske inte bli dig själv om du nu vaknade. Jag är så otroligt, himla, underbart, fruktulöst, jävla glad att allt gick bra!! Älskar dig allra bästaste systrami!!! Puss och kram

    SvaraRadera
  3. Malin, nej den vanligaste anledningen till hjärtstopp är bakomliggande sjukdom, men de har inte hittat någonting. Läkarna är övertygade om att anledningen till hjärtstoppet är att jag hade extremt lågt kalium. Sedan har jag en egen teori att det även påverkade att jag gick på den hör cambridgekuren. Dels för att vi läst på internet att vissa personer inte klarar ketosfasen som man kommmer in i dag 3, och detta var tredej dagen, och dels för att min dietist sa att jag är den andra kvinnan hon träffat som haft hjärtstopp och som åt cambridge.

    Elin, det var det jag menade, att jag aldrig kan fatta eftersom när jag vaknade så var det redan bra.. Älskar dig oxå!!!

    SvaraRadera
  4. Läser ditt inlägg och åker liksom tillbaka i tiden rent känslomässigt. Ser korten. Usch vilken hemsk tid det var!! Vad rädda vi var. Så minns jag oxå vilken samhörighet vi fick där allihopa, vi som var där och vakade vid din sida. Minns att det kändes så skönt att kunna åka till CIVA för få träffa de andra, kramas och gråta lite... Din underbara familj som inhyste mig i ditt gamla rum för att jag var så ensam och ledsen där hemma i mörkret. Åh Anna, vad jag är glad för att allt gick så jäkla bra!!! Livet är fantastiskt!!! Älskar dig min vän!!!

    SvaraRadera
  5. Jag gick på Xtravaganza ett tag och var då inne i ketonfasen och cambridge fungerar väl nästan likadant? Har hört en annan "skräckhistoria" om cambridge också så det passar nog inte alla. Bättre att gå ner i vikt på andra sätt. :)
    Men du var alltså i närheten av sjukhuset då det hände? (du behöver inte svara, förstår om det är känsligt att prata om..) Fy tänk om det skulle hänt om man var ensam hemma med barnen eller nåt :( Kram!

    SvaraRadera
  6. Usch, börjar nästan gråta igen nu, så fruktansvärt och overkligt det var:( Sådant ska inte hända ens nära och kära, som man vuxit upp med och som alltid ska finnas! Nu ska du ta hand om dig, Vi ska ta hand om dig så det aldrig händer dig nåt igen! Jag kan ha lite svårt att tala om hur mycket mina vänner betyder, men jag älskar dig och värdesätter dig mer än du kan ana!
    KRAM!

    SvaraRadera
  7. Fru BB och Campalainen: alla kärlek till er!! ingen har bättre vänner än jag har! BB, bodde du i mitt gamla rum? Campa, jag tänker att den här tärngrejen kanske är en liten hint?

    Malin: Jag var hemma, men som tur var så var mannen min precis bredvid mig. I vanliga fall brukar jag lägga mig först och han sitta vid datorn med hörlurar, hade det varit så så hade han ju inte hittat mig förrän det var för sent.. Nu hörde han hur jag typ "snarkade" till och slutade andas, och han ringde 112 på direkten och startade hlr. Han hade haft kurs på jobbet typ veckan innan. Sedan bor vi väldigt nära sjukhuset, så de var här på 6 minuter tror jag..

    Så det var många lyckosamma faktorer. Barnen var hemma, men sov av någon anledning igenom hela alltet.

    SvaraRadera
  8. Jepp :-)! Inhyst i ditt gamla rum var jag en natt.
    R var ju bortrest så jag var här hemma ensam med barnen. Första natten, efter att jag fått veta vad som hänt dig, satt jag här i mörkret efter att barnen hade gått och lagt sig. Det var alldeles fuktansvärt! Jag som alltid har tyckt om att vara ensam när jag mår dåligt, men det funkade inte då. Så natten därpå bjöd din härliga familj in mig :-). (Barnen fick sova hos farmor) Det var en konstig känsla att ligga där i ditt gamla rum... utan dig i huset... låg och räknade spårvagnar som åkte förbi...

    SvaraRadera
  9. Nä, det där är inget man någonsinn vill uppleva igen. Det var lite läskigt att läsa det man hade skrivit i dagboken eftersom man har halv parraluserad när man skrev och inte riktigt visste vad man pysslade med.

    När man tänker på hur nära det vara att man förlorade dig så känns allt som en dröm. Sejer som Elin, bilderna ger än rysningar. Fy bubblan!

    Älskade pälskade Anna. Glad att få ha dig kvar min vän!!!!!

    SvaraRadera
  10. Nä, det där hoppas vi att vi aldrig mer behöver uppleva, inte med någon!!!

    Det är ju skillnad på att vilja vara ifred när man mår dåligt, eller att vara ensam och rädd.. Tur jag har en så snäll familj :-)

    SvaraRadera
  11. ingenting e omöjligt..
    de enda gränser som finns, är dom man sätter själv..

    nåväl.. då stämmer det ju att man ska äta 1 banan & 1 äpple om dan.. bananer har ju massa kalium :D

    bra att du lever :D *kram

    SvaraRadera
  12. Hej, gogglade lite och hittade ditt inlägg. Jag har varit med om precis samma sak i somras. Är 34 år, frisk sen tidigare, hittar heller inga fel förutom lågt kaliumvärde, detta var som att läsa om sig själv....läskigt och overkligt. Hur mår du idag, och när hände detta dig? Fick du också ICD inopererad? Är du intresserad så gå med i facebook-gruppen "hjärtgruppen ICD" där är vi några unga människor boende i västra sverige som drabbats av hjärtstopp och fått ICD. Gå gärna med där! :) då kan vi prata mer! Kram Jane Beckman

    SvaraRadera