måndag 31 januari 2011

Nya frågor om etik och moral..

Är det ok att lägga ut bilder på vänner och bekanta (och ibland även okända) på sin facebook och sin blogg och annat, utan att fråga personen ifråga?

La ut den frågan i min status på facebook, och det verkar ändå som om folk överlag inte riktigt tycker att det är ok. Jag vet faktiskt inte vad jag tycker.. Vill jag att det ska finnas bilder på mig till allmän beskådning?
Det är faktiskt en väldig skillnad på att ha foton i ett fotoalbum och att ha dem någonstans på internet.
Jag vill kunna känna att jag kan gå på fest utan att alla ska kunna se det efteråt. Nu för tiden är det fler och fler chefer som kollar upp sina (blivande?) anställda på facebook eftersom det ger en bra bild av vem den anställda är som person. Har jag inte rätt att då själv bestämma vilken bild som ska ges av mig?

På vårt bröllop hade vi med i festhäftet att man gärna fick ta kort, men att vi inte ville att någon skulle lägga ut bilderna på t.ex facebook. Det fanns de som inte alls förstod varför, men vi kände att det var personligt för oss.
Jag tycker heller inte om att mina barn hamnar i någons fotoalbum. De har verkligen inte kunnat välja det själva.

Om man däremot frågar så är det en helt annan grej. Jag frågar alltid innan jag lägger ut en bild på någon i min blogg eftersom vem som helst kan läsa den. Med undantag för bilder där man faktiskt inte ser vem som är på bilderna, som bilden från dopet.
Kanske är jag skadad från jobbet, där föräldrarna alltid måste skriva på papper ifall det är ok att deras barn fotograferas på förskolan, och om det är ok ifall bilderna ev används på förskolans hemsida. Det gör att man tänker ett steg längre..

Nästa fråga är om det är ok att ta bilder ur någon annans fotoalbum utan att fråga, och sedan kanske t.o.m lägga dem bland sina egna foton?
Där är jag definitivt bestämd: NEJ!!!!
Om man hittar ett jättefint kort i någon annans album, och man får ta det, och man sedan lägger ut det själv, då tycker jag att man ska skriva vem som har tagit fotot!

Men om man lägger ut sina bilder så avsäger man sig ju samtidigt rätten till dem!
Det är nya etikfrågor i dagens i-landssamhälle, men inte desto mindre viktiga!
Nä, jag tycker faktiskt inte att det är helt ok!!

8 kommentarer:

  1. Men jag måste ändå få säga.....
    Är det så otroligt farligt då? De man har på fejjan är man för hoppningsvis vän med och man bör känna till vilka eller vem och vad för slags bilder man kan lägga ut. Vem lägger ut muppbilder?
    Om bilderna är ok, vad spelar det för roll?
    Käns lite överdrivet. Jag tycker att om det finns en person som valt att inte ha en enda bild på sig, så är det en sak..men någon som ändå har 50 bilder på fejjan på sig själv, vad kan det då spela för roll om man dyker upp på en bild i en väns album?

    Eller är det jag som är knas? Tycker gränsken går när man slänger ut bilder på andras barn utan lov (förutom om jag redan vet att det är ok, som tex min systerson=)

    Kram.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det handlar om själva grejen att bara fråga innan. Så att den på bilden själv får välja.
    Som Micke när vi var hos dig: "detta blir en facebookbild", då har man ju chansen att bara säga "fast jag vill helst att du tar en bild utan mig.."

    Tänk om jag t.ex dragit en vit lögn för någon för att jag hellre ville vara någon annanstans?

    SvaraRadera
  3. Det kan oxå vara så att jag kan ha komplex för saker som ingen annan ser. Jag kanske mår jättedåligt om det kommer bilder där man ser min stora näsa ur fel vinkel så den skymmer hela munnen. Spelar roll att den som tagit kortet tycker att det är jättefint.

    SvaraRadera
  4. Jag har råkat ut för att en person tagit några bilder på barnen från min blogg och sen lagt det på sin blogg och vattenmärkt det med sitt namn! Sånt blir jag så förbannad på! *morr* Så nu har jag låst bilderna på bloggen, men vet man hur man gör så kan man ju ta bilderna ändå...

    SvaraRadera
  5. När det gäller dig hoppas jag verkligen att du sejer till om fallet är så.=) Sedan svarar jag ju bara för MIG.
    Nä det är klart, tror vi alla ser lite olika på det där.
    Har själv sett bilder som är mindre vackra på mig själv och en gång plockade jag bort bilden. Vi kanske reagerar olika på det helt enkelt. Antar att det var därför du ville veta vad alla tyckte i frågan=)

    SvaraRadera
  6. Malin, ja det är verkligen INTE ok!! Det har hänt mig flera gånger på facebook oxå..

    Tina, är det andras bilder på dig som du har plockat bort? Hur då?
    Ja, jag undrar bara hur andra resonerar..

    SvaraRadera
  7. Menade taggen...nä andras bilder är ju svårt att ta bort=)

    Passar på att skriva här att Boxerreklamen var otroligt skojjig*s* humor.

    SvaraRadera
  8. Ja, visst var den!! Jag skrattade iaf..
    Sexistiskt, herregud...

    SvaraRadera