tisdag 9 februari 2010

Nu har jag nog skurit ner till två möjliga ämnen.
Antingen "förträngda minnen" som tydligen enligt vissa forskare inte alls existerar annat än som ett påhitt av psykologer och trapeuter..
Det är tydligen hur lätt som helst att plantera falska minnen hos folk.

Det andra är "Münchhausens syndrom"..
Kanske inte lika spännande, men undrar vad som rör sig i de där föräldrarnas huvuden. Är det bara egen uppmärksamhet de eftersträvar eller ligger det något annat bakom?
Man vill ju helst tro att alla föräldrar någonstans vill sina barns bästa...

Ska fundera på detta under resten av dagen.
Nu orkar mina ögon inte titta på datorskärmen längre, ser dubbelt och får verkligen anstränga mig.

Första gången sonen här hemma spelade datorspel så var han helt röd i ögonen och på kinderna. Såg ut som om han varit för länge i solen. Då fattar man hur mycket strålning som faktiskt kommer från de där skärmarna.
Och när jag arbetade som hudvårdskonsulent så rekommenderade vi faktiskt ansiktskräm med solskyddsfaktor till människor som arbetade framför datorn hela dagen..

Ja, nu svävade jag utanför ämnet lite, men det är rätt skrämmande när man tänker på det.
Det är så nytt också, så det finns ju ingen forskning på vilken påverkan det faktiskt kan ha på oss på lång sikt..

Ja, nu stänger jag iaf av min dator och vilar mig från strålningen..
Har en helkonstig bok att läsa som ska redovisas skriftligt och muntligt om en vecka..

Kramar från mig..

4 kommentarer:

  1. Vad är Münchhausens syndrom?

    Tänkte att vi kunde ringas nån dag? Skypade med Johanna igår med bild och allt, skulle va kul att se er. Kanske till helgen?

    Puss

    SvaraRadera
  2. Münchhausen är när föräldrar (mammor) skadar sina barn på olika sätt och sedan åker till sjukhuset och säger att barnen är sjuka och behöver vård..
    Alltså inte slår dem, utan mer gör dem sjuka..

    SvaraRadera
  3. Jo, vi har ju oxå skype. Har en gammal webkamera också som jag ska försöka koppla in så kan vi prata i helgen. vi kan ju höras och bestämma när..
    :-)
    puss

    SvaraRadera
  4. Aha, har nog inte hört talas om det. Eller kanske vagt, men inte att det skulle finnas ett namn för det. Låter intressant, men säkerligen svårare att skriva om än förträngda minnen.

    Ja, vi kan väl höras på lördag och bestämma om vi kan ringas nånting.

    Puss puss!

    SvaraRadera